Værdier

Værdigrundlag for Modersmålsskolen

Eleverne bliver så dygtige som muligt til deres modersmål - og trives imens!

På Modersmålsskolen udvikles den enkelte elevs modersmål i tale og skrift, hvilket er en ressource både for eleven og for det danske samfund i den globaliserede verden. Modersmålsundervisning er ikke blot sprogundervisning - det er også kendskab til kulturelle forhold i de lande, hvor modersmålet tales. Vi vægter kommunikative arbejdsformer, hvor eleverne er sprogligt aktive det meste af tiden.

Elevernes integration og aktive medborgerskab styrkes

På Modersmålsskolen anerkendes og styrkes den enkelte elevs personlige og kulturelle identitet, så både eleven og forældrene føler sig trygge og tillidsfulde i mødet med skolen og det omkringliggende samfund. På Modersmålsskolen lærer eleverne at forholde sig åbent og imødekommende til egen og andres kulturer og tage et aktivt medborgerskab på sig. Det gør vi blandt andet ved at udvikle og have fokus på demokratiske værdier i undervisningen.

På Modersmålsskolen respekterer vi hinanden.
Vi er alle forskellige på alle mulige måder, og eleverne skal i undervisningen opleve og erfare et inkluderende læringsfællesskab, hvor alle har værdi såvel som noget at byde ind med. Vi møder eleverne med et anerkendende børnesyn og tror på, at børn gør det godt, hvis de kan. Vi arbejder med forskellige strategier til at udtrykke sig alt efter situationen og vægter den gode tone meget højt.