Tilmelding for børn udenfor Københavns kommune

Tilmelding for børn uden for Københavns Kommune

Borgere i kommuner udenfor Københavns Kommune skal før tilmelding henvende sig til sin egen hjemkommune. Modersmålsundervisning er betalt over kommuneskatten. Børn af borgere, der bor i andre kommuner end København, kan derfor ikke tilmeldes via Modersmålsskolen og skolens sekretær. De skal tilmeldes via den kommune, de bor i.

Hvis din hjemkommune ikke selv har hold i dit modersmål og vil betale Københavns Kommune for undervisningen, så kan dine børn tilmeldes hos os. Det er dog hjemkommunen der skal igangsætte processen og udfylde et betalingstilsagn og fremsende det til os. Først derefter kan Modersmålsskolen sætte dine børn på undervisningshold.

Hvis ens egen kommune ikke vil betale for undervisningen (fx fordi der er tale om et ikke-EU-sprog) så modtager Københavns Kommune ikke penge fra borgere i andre kommuner. Og så kan børnene ikke tilmeldes vores hold.

Tilmeldingsblanket/betalingstilsagn fra udenbys kommuner skal indeholde:

Underskrift af forældre

Betalingstilsagn fra bopælskommune

Såfremt der gives tilsagn, skal bopælskommunen sende den udfyldte tilmeldingsblanket til mms@kk.dk (kommunen skal sende digital post via Tunnel/SEPO-løsningen i Outlook til mms@kk.dk).
Hvis kommunen ikke har denne løsning, skal digital post sendes sikkert til BUF@kk.dk

Du kan finde tilmeldingsblanketten for 2024/2025 here

Det  er op til den enkelte kommune, om de giver betalingstilgang og dermed ret til modersmålsundervisning i ikke EU/EØS sprog. Dette afhænger af politiske beslutninger i den kommune, man bor i, og Københavns kommune har ingen indflydelse på dette.