Om Modersmålsskolen

Modersmålsskolen organiserer modersmålsundervisning i Københavns Kommune.
Modersmålsskolen er en afdeling på Tove Ditlevsens Skole.

Aktuelt undervises omkring 2400 elever på ca. 150 hold af 51 modersmålslærere.
Undervisningen er placeret på skolerne rundt omkring i alle kommunens bydele.

Alle tosprogede børn i Københavns Kommune tilbydes modersmålsundervisning i det sprog, barnet bruger i sin hverdag. Undervisningen er gratis for alle elever på 0.- 5klassetrin. Fra 6.klassetrin er der siden indført brugerbetaling for elever for EU, EØS. Børn, i hvis hjem færøsk eller grønlandsk benyttes som talesprog, er heller ikke omfattet af brugerbetaling.

Udover tilbuddet om modersmålsundervisning til tosprogede børn i Københavns Kommune tilbyder vi også modermålsundervisning til tosprogede børn med bopæl i andre kommuner (mod betalingstilsagn fra hjemkommunen).

Barnet kan således kun modtage modersmålsundervisning i ét sprog. Det skal være det sprog, som han/hun bruger aktivt i hjemmet, og barnet kan kun være tilmeldt et sprog (hold) pr. skoleår.

I skoleåret 2024-2025 tilbydes der modersmålsundervisning i følgende sprog:

AlbanskIslandskSerbisk
ArabiskItalienskSomali
ArmenskJapanskSorani
BosniskKinesiskSpansk
DariKurmanjiSvensk
EngelskLitauiskTyrkisk
FarsiNepalesiskTysk
FinskPolskUk
FranskPortugisiskUkrainsk
FærøskPortugisisk - brasilianskUngarsk
HebraiskRumænskUrdu
HindiRussiskVietnamesisk

Vi opretter meget gerne hold i andre sprog end de ovennævnte, hvis der er minimum 12 børn med bopæl i Københavns kommune, som ønsker modersmålsundervisning i det pågældende sprog.

Hvis du ønsker at tilmelde dit barn til et sprog, som ikke pt. tilbydes, kan du sende en e-mail med kontaktoplysninger og det ønskede sprog til mms@kk.dk Vi kontakter dig derefter, dersom der er tilmeldte børn nok til at oprette et hold.